Heb je tijdens je vakantie te maken gehad met een schade? Dan heb je recht op een vergoeding, als de schade onder de voorwaarden valt. Om deze schadevergoeding te bepalen kijken we naast de nieuwwaarde naar de afschrijving van het artikel. Hieronder leggen we je graag uit hoe wij deze vergoeding bepalen. |
Hoe stellen we de vergoeding
vast voor een artikel?
Als je spullen koopt, dan worden deze na verloop van tijd minder waard. Dit heet afschrijving. Dat spullen minder waard worden kan komen door gebruik of doordat er nieuwe modellen van dat product op de markt komen. Dit zie je bijvoorbeeld bij mobiele telefoons en elektronische apparatuur. Deze producten worden dus ook sneller minder waard.
Om de afschrijving van je artikel te bepalen maken we gebruiken van een afschrijvingslijst. Deze lijst laat zien in hoeveel jaar (in gelijke bedragen) of in hoeveel procent een artikel wordt afgeschreven.
Met nieuwwaarde bedoelen wij het bedrag dat je nodig hebt om het artikel opnieuw te kopen. Dit kan een ander bedrag zijn dan waarvoor je het artikel ooit hebt gekocht. Een voorbeeld: je claimt een kapotte zonnebril. Deze heb je vorig jaar gekocht voor € 150, maar dezelfde zonnebril is nu te koop voor € 120. In dat geval gaan wij uit van een nieuwwaarde van € 120.
De dagwaarde is de waarde die het artikel op het moment van schade heeft. Dit is de nieuwwaarde min de afschrijving.
Om de vergoeding voor jouw geclaimde artikel te bepalen, stellen we eerst de huidige nieuwwaarde vast. Vervolgens stellen we met behulp van de afschrijvingslijst de afschrijving vast. Het bedrag dat overblijft krijg je vergoed voor het artikel.
Voorbeeld 1:
Tijdens een reis verlies je een bril van € 200. Je hebt deze bril twee jaar geleden gekocht. Een bril wordt afgeschreven in 5 jaar. Dat betekent dat de bril elk jaar € 40 (€ 200: 5) minder waard wordt. Na twee jaar is deze bril dus 2 x € 40 = € 80 minder waard geworden. Je krijgt voor deze bril € 200 - € 80 = € 120 vergoed.
Voorbeeld 2:
Tijdens een reis verlies je een gouden ketting van € 400. Je hebt deze ketting twee jaar geleden gekocht. De afschrijving voor sieraden na het eerste jaar bedraagt 15%. 15% van € 400 is € 60. Je krijgt voor de ketting € 400 - € 60 = € 340 vergoed.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over de producten, diensten of hulpverlening van Allianz Global Assistance? Vind het antwoord in de veelgestelde vragen.
Reviews - De klant aan het woord
Bij Allianz Global Assistance staan service en klantgerichtheid centraal. Ons motto is niet voor niets `How can we help?´.
Algemene contactinformatie
Allianz Global Assistance is gevestigd in Amsterdam. Hieronder vind je de adres- en bezoekgegevens.