Update: 8 augustus 2022: In de afgelopen weken hebben klanten vluchten gemist, zijn vluchten vertraagd of geannuleerd. Ook zien we meer gevallen waarbij de bagage niet op de plaats van bestemming aankomt. Deze problematiek speelt niet alleen op Schiphol, maar ook op andere luchthavens in Europa. Dit levert veel vragen op over wie wanneer welke kosten moet vergoeden. Op deze pagina vind je een overzicht van veel bij ons binnengekomen vragen over de dekking op de reis- of annuleringsverzekeringen en de antwoorden hierop.
Problemen Schiphol en andere luchthavens
Bagage
Als je bagage hebt meeverzekerd op je reisverzekering dan heb je recht op een vergoeding voor kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de dekking die je voor bagage hebt afgesloten. Vraag op de luchthaven naar het Property Irregularity Report (PIR). Hiermee toon je aan dat je aangifte hebt gedaan en gaat men op zoek naar je bagage. Als de bagage niet wordt gevonden, kan je hiervoor een claim indienen op je reisverzekering. Dit doe je eenvoudig via onze website.
Als je bagage hebt meeverzekerd op je reisverzekering dan kun je een claim indienen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de dekking die je voor bagage hebt afgesloten. Vraag op de luchthaven naar het Property Irregularity Report (PIR). Hiermee toon je aan dat je aangifte van de beschadiging hebt gedaan. Na 21 dagen kan je een claim indienen op je reisverzekering via onze website: AClaim Form. Je hoeft de schade dan niet zelf te verhalen bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator. Dat doen wij na betaling van de claim.
Vlucht
Afhankelijk van het aantal uren dat je hierdoor later op je bestemming aankomt, kom je in aanmerking voor een vergoeding. Je krijgt een vergoeding als je meer dan 8 uur vertrekvertraging hebt opgelopen.
Dit is geen verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering en wij bieden dan ook geen vergoeding. Wij adviseren je om contact op te nemen met de reisorganisatie, autoverhuurder of de accommodatie. Mogelijk kunnen zij je helpen aan een oplossing.
Lange rijen
Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen aan een oplossing. Dit is namelijk geen gebeurtenis die in de polisvoorwaarden als annuleringsreden is opgenomen. Wij bieden dan ook geen vergoeding.
Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau of de touroperator waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen aan een oplossing. Dit is namelijk geen gebeurtenis die in de polisvoorwaarden als annuleringsreden is opgenomen. Wij bieden hiervoor dan ook geen vergoeding.