Coronavirus

Update 15 mei 2023: De beperkingen als gevolg van het coronavirus worden steeds minder. Toch heb je soms nog te maken met risico’s en beperkingen bij het reizen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden rondom corona hier op een rijtje gezet.
Hieronder vind je de meest gestelde vragen over wat de reis- en annuleringsverzekering dekt in geval van corona:
Een verplichte vaccinatie is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed.
Ja, maar alleen als je ernstig ziek bent door corona en daardoor niet kan reizen, dan krijg je van ons de annuleringskosten vergoed. 
Neem altijd zo snel mogelijk contact op met onze Alarmcentrale, telefoonnummer +31 20 592 9292. Belangrijk voor dekking is de ernst van de besmetting. Als je de module Medische Kosten op je reisverzekering hebt afgesloten, dan krijg je de kosten van een ziekhuisopname vergoed. 
Als je in het ziekenhuis terecht komt vanwege corona, worden de reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed. 
Een Engelse verklaring kan je het beste opvragen bij je zorgverzekeraar. Wij geven alleen een Engelse verklaring af voor een reis naar een bestemming met een groen of geel reisgebied. Deze kun je per mail bij ons aanvragen: info@allianz-assistance.nl. Graag in de onderwerpregel “Engelse Verklaring” vermelden en in de mail je naam, geboortedatum en het polisnummer van je reisverzekering.

Heb je een kortlopende reisverzekering en dreig je de einddatum te overschrijden, neem dan contact op om de verzekering te verlengen.

Als je een doorlopende reisverzekering hebt, dan heb je afhankelijk van je keuze tot maximaal 60 of 180 dagen aaneengesloten dekking op deze verzekering. Mocht je het maximaal aantal dagen overschrijden, neem dan contact met ons op.

Als je een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator, dan zal de touroperator je helpen om terug te komen naar Nederland. Als je zelf je reis samenstelt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw terugreis. Wil je er zeker van zijn dat je geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden op jouw reis van toepassing zijn. Repatriëring vanuit de reisverzekering is alleen gedekt als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie.
Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Wij gaan voor de dekking op onze reisverzekeringen uit van de reisadviezen van de overheid. Je kunt ook de Reisapp BZ downloaden en aangeven over welke landen je updates van reisadviezen wilt ontvangen.